Michiko Tsuda

STATEMENT

When I was little, a way to the school was paved with inorganic asphalt. While walking on it, I was wondering why the way is "here" and not "there" The reason I got interested in the simple border between the way and a vacant is because I was inspired by an immeasurable quantity of other possible lines I could imagine.

It is true that we usually do not pay attention to an existence of video camera while watching a video. Events happened before and after the cut scene and things existed outside of the video frame are not filmed in the video. Viewers are not able to see the world directly or avoid seeing things through someone's eyes since there should be an intention of a cameraman or artist outside of the frame. While re-defining "here and now" in a place among a cameraman, a subject, and a camera, I am fascinated with presentiment of encountering an unfound order. My works brings the experience to viewer and representation of new order emerged from an apparatus lining in a space. That is to say, my works are formed with being seen by viewers.
In recent years, with capturing a reality with languages and switching a subject and object, re-defining of "here and now" is also tried in my performance works. The voice in a space changes the meaning of happening there. To capturing reality with languages has a resemblance to filming.
Dealing with the political aspects that video images and languages has as media in principle, which always show reality captured by someone's eyes, I would like to discover and represent the alternative order of the world.
ステートメント
こどものころの登下校の道は、無機質なアスファルトで舗装されていた。歩きながら、なぜ「そこ」ではなく「ここ」が道なのだろうと考えた。道と空き地の間に引かれているシンプルな境界線に興味を持ったのは、ほかに引かれる線の可能性を想像して、その果てしなさに揺さぶられたからだ。

映像を見るときにカメラの存在は通常意識しない。カットの前後に起こったことや、カメラのフレームの外のことは映らないが、映像の枠の外には撮影者や制作者の意図がある。映像の鑑賞者は現実を直接見ることはできず、誰かの視点を通して見ることになる。撮影者と被写体とカメラの間に広がる空間に「いま・ここ」を定め直そうとするとき、まだ見つかっていない秩序を見つけられるのではないかと心を奪われる。装置が空間に線を引くことで浮かび上がる新しい秩序を再現し、鑑賞者に体験的に作品として提示している。だから、私の作品は鑑賞者が見ることで成立する。
近年は、パフォーマンスという形態で、ことばによって現実を切り取り、切り替わる主体や対象、「いま・ここ」を定め直すこともしている。空間に放たれる声は、現実を切り取り、そこで起こることの意味を変容させる。ことばで切り取ることは撮影に似ている。
誰かの視点で現実を切り取るという、映像やことばがメディアとして原理的に抱える政治性を扱って、オルタナティヴな世界の秩序を発見し、示したい。